>

« TILBAKE

Support og hjelp (FAQ) for tjenester hos Adata


Ingen av punktene under hjelper meg:
Jeg har brukt 2 minutter og gått gjennom punktene under, og ønsker hurtig tilbakemelding: support@adata.no [sms 96042166 etter 21:00].

Ny online-ordre hos Adata:
Domeneregistrering/flytting av domener kan ta fra 0-3 virkedager etter at betaling og evt. avtale er registrert. Informasjon med bruker-id, passord o.l. blir normalt sendt pr. mail innen 0-3 virkedager.

Lengre brudd for min web:
Sjekk din pc og oppkobling/linjeleverandør for evt. feil. Deretter se oppdateringer her: Driftsmeldinger.


MAIL SPØRSMÅL:

Jeg ønsker informasjon om oppsett av epost i mitt epostprogram (Windows Mail, Outlook..)

Jeg ønsker informasjon om bruk av webmail og webmail-adressen

Jeg får opp melding om (ugyldig) SSL sertifikat for min mail

Jeg mottar veldig mange mail i retur ("Undeliverable" message) uten å ha sendt ut spam!

Jeg ønsker informasjon om oppsett av flere epostadresser, endring av passord og mailkonto-plass

Jeg ønsker informasjon om oppsett/admin av mail-forwarding/videresending og auto-svar

Jeg får ikke sendt mail ut av epostprogrammet på min maskin (men får mottatt mail)

Jeg mottar ikke mail/har fått melding om full mailbox ("Mailbox quota exceeded") for min epostadresse

Jeg har mistet mitt passord til emailen og/eller administrasjonskontoen

Jeg kommer ikke inn på mail, webmail-adressen eller min admin/webside (på ditt nettverk)

Jeg ønsker info om Spam-problemer (blokkering) og egen Spam-kontroll

Jeg ønsker flere epostadresser for min konto enn den som allerede er inkludert

Jeg ønsker informasjon om inkl. domene-mail for domenet mitt (reserverte/parkerte domener)

Jeg ønsker å abonnere på/avslutte Adatas Mailbaserte/SMS - kundebrev/kontakt


WEB SPØRSMÅL:

Jeg ønsker informasjon om opplasting/publisering av stoff (FTP) til min hjemmeside

Jeg får feilmelding ved (FTP-)publisering eller ser ikke websiden på nettet etter overføring

Hvordan benytter jeg Cpanel FileManager & SitePublisher (opplasting av web)?

Jeg ønsker oppsett av Wordpress for mitt domene (inkl. for webhotell. Få med domenenavn i mail!)

Hvordan sjekkes stats og hvilke deler av admins cPanel funksjoner kan jeg/bør jeg benytte?

Jeg ønsker info om database (Mysql/Wordpress) og sikkerhetskopi/backup, filbaner og script

Jeg ønsker informasjon om ulike PHP-versjoner (MultiPHP Manager)

Jeg ønsker info om hvordan mitt domene kan pekes til en annen webadresse/url/ip/DNS

Mitt nettverk nekter adgang til admin, websiden, mail eller webmail-siden

Hjelp, min side kan være hacket!

Jeg ønsker eget sertifikat (SSL) for mitt domene - Sikker ("grønn") HTTPS..

Jeg ønsker informasjon om eller vil at mitt domene skal sikres med DNSSEC

Jeg ønsker bytte fra en webhotell-plattform (windows=>linux el. omvendt) til en annen

Jeg har mistet mitt brukernavn/passord til FTP og/eller administrasjonskontoen

Jeg ønsker informasjon om backup og restore av filer

Jeg ønsker informasjon om admin/oversikt for brukt web (disk), trafikk (bandwidth) og statistikk

Min side vises ikke og det står kun "Bandwidth Limit Exceeded" (for stor trafikk)

Min webhotell-plass har snart nådd plass-grensen, og jeg ønsker mer plass

Jeg ønsker PRO webhotell med mer plass/trafikk, og flere Cpanel/adm-muligheter (evt. VPS)

Jeg har behov for Joomla! lisensiert support

Jeg har behov for Wordpress lisensiert support

Jeg har behov for Fantastico lisensiert support

Jeg har behov for Cpanel WHM/vps-informasjon og lisensiert support


DESIGN AV HJEMMESIDE, E-HANDEL SPØRSMÅL:

Jeg ønsker informasjon om hvordan jeg kan få hjelp til å designe min hjemmeside

Jeg ønsker teknisk hjelp til hjemmesiden min

Jeg ønsker informasjon om hvordan jeg kan få hjelp til å komme på søkemaskiner på nettet

Jeg ønsker informasjon om publiseringsløsninger (lage webside uten forkunnskaper)

Jeg ønsker informasjon om nettbutikk-løsninger og kortbetaling på siden min

Jeg ønsker å sikkerhetskopiere databasen til nettbutikk/publiseringsløsningen min



DOMENE - OG ABONNEMENT SPØRSMÅL:

Jeg har domene hos Adata, men ønsker å aktivere/oppgradere dette til en hjemmeside inkl. FTP, mail osv.

Jeg har domenereservering og ønsker aktivering for web og mailboks

Jeg ønsker informasjon om regler for eierskifte av .no-domener

Jeg har problemer med å signere Norid egenerklæringen for NO-domener

Jeg har fått melding fra NORID om at mitt .no-domene ikke har GYLDIG ORGANISASJONSNUMMER

Jeg ønsker informasjon om priser og abonnementskostnader hos Adata

Jeg har spørsmål vedrørende en faktura fra Adata

Jeg lurer på hvorfor abonnementsfornyelse/faktura kommer 2 mnd før abonnementet løper ut?

Jeg ønsker informasjon om kontoavslutning og evt. autorisasjonskode/auth info/epp code

Jeg ønsker informasjon om Adatas avtale/retningslinjer/kontrakt for kunder & partnere

Jeg ønsker å motta kopi av betalt faktura eller bilagsoversikt på betalte regninger hos Adata

Jeg ønsker å endre E-faktura epostadresse og/eller SMS kontakt/mobil-nummer!

Vi har fått ny fakturaadresse og/eller ny kontaktperson for domenet vårt!


Ingen av punktene over hjelper meg:

Jeg har brukt 2 minutter og gått gjennom punktene over, og ønsker hurtig tilbakemelding: support@adata.no [sms 96042166 etter 21:00].

<<Tilbake til toppen av siden



---------------------------------------------------------------------------


- SVAR PÅ SPØRSMÅLENE -

EMAILADMIN OG WEBMAIL     <<Tilbake

Hvordan fungerer webmail online; Lage egen signatur, tilpasning, passord o.l.?
INNLOGGING: WEBMAIL-adresse (linux): "webmail.ditt-domene.no" (velg f.eks. Roundcube).
Gå inn på din egen webmail: Skriv inn brukernavn (hele epostadressen) og passord i passord-boksen: Velg INNBOKS for å se innkommende email, SENDT for sendte osv. For signatur og diverse, følg info-linkene og innstillinger. Endre passord: Enten ved innlogging via Cpanelets webhotell-admin (Mail => Change Password) eller benytt linken nede på selve webmail-innloggingen.

Hvordan setter jeg opp NYE emailadresser i epostadministrasjonen min (evt. slette/endre)?    <<Tilbake
INNLOGGING: WEBADMIN-adresse (linux): "cpanel.ditt-domene.no"
Ønsker du f.eks. SELV å opprette en ny epostadresse, evt. endre navn på emailen (f.eks. endre fra "post@domene.no" til "kari@domene.no") gjør du følgende:
Gå inn på din egen Cpanel-administrasjon: Under EMAIL kan du opprette ny epost (Create) og evt. endre eksisterende (Manage).

Gå hit for oppsett av din epost på din data/mobil: https://www.adata.no/eposthjelp

BRUKERNAVN: Mail Server Username: post@ditt-domene.no
Mail Server:
(uten ssl eller med eget ssl-sertifikat): mail.ditt-domene.no
(med generell ssl): act3.active-data.com / ns9.active-data.net el.l. (se tilsendt info)

Supported Incoming Mail Protocols: POP3, IMAP
Supported Outgoing Mail Protocols: SMTP (krever godkjenning / requires authentication)


Du får oversikt over opprettede epostadresser, som du kan slette (delete), gi nytt passord (change passw) og evt. begrense lagringsplass (change quota innenfor webkontos grense). Andre innstillinger råder vi ikke-avanserte kunder til ikke å benytte!
Endre passord / auto-svar via webmail: Du kan også logge inn via "webmail.ditt-domene.no" og endre passordet for din epostadresse (se da meny nede på webmail-siden).


Sertifikatspørsmål for min mail (evt. web). Jeg får opp advarsel vedr. (evt. ugyldig) sertifikat?    <<Tilbake
Adata kjører godkjente sertifikater for servere. Utgående/innkommende servernavn for epostkonti: 'ns9.active-data.net', 'act3.active-data.com' osv.
Gå hit for oppsett av din epost og evt. SSL-info: https://www.adata.no/eposthjelp

Egen install av unikt domene-SSL: Ønsker du å installere et eget og unikt SSL-sertifikat for din epost (mail.ditt-domene.no) og www-hjemmeside, kan du gjøre dette i ditt Cpanel: Logg inn i ditt Cpanel (cpanel.ditt-domene.no) og velg (under Security): "SSL/TLS WIZARD". Merk så av i listen 'ditt-domene.no' (inkluderer 'www.ditt-domene.no') - og evt. om du også ønsker å kjøpe SSL for 'mail.ditt-domene.no' osv. Klikk Continue/Fortsett og velg DV SSL Sertifikat (Domain validering. OV/EV er normalt for meget store firma/nettaktører, og er komplisert). Velg 1 eller 2 år og gå videre (du vil motta noen advarsler om at ikke "alt" er sikret - bare gå videre). Du kommer da til Check Out/Kassen, og blir videresendt til Cpanel Store (legg inn kontaktinfo/betaling) og bekreft kjøpet.

Du kan også la Adata gjøre dette for deg. Se: https://adata.no/ssl

Jeg mottar veldig mange mail i retur ("Undeliverable" message) uten å ha sendt ut massemail/spam!    <<Tilbake
Du er muligens hacket - eller har virus på din datamaskin eller mailklient! Du bør snarest endre passord på din epostadresse (se over hvordan du gjør dette), evt. kontakt Adata Support for å få hjelp til dette.

Hvordan får jeg laget email-alias/email forwarding og autosvar?    <<Tilbake
Ønsker du å lage email-alias/forwarder/videresending (f.eks. videresende all email sendt til "kjersti@domene.no" videre til "kjersti.hansen@domene.no") gjør du følgende: Gå inn på din administrasjon på nettet og skriv inn ditt Master-brukernavn og passord. MAIL: Trykk på "FORWARDERS" for å legge til ny eller fjerne en videresending (alias). VIKTIG: Hvis du har en alias/forwarder, sørg for at du IKKE har samme adresse opprettet som fullverdig/vanlig epostadresse også for å unngå full mailbox.
AUTO-SVAR: Velg EMAIL og administrer Auto-responders.
 
Hvordan fungerer SPAM-INNSTILLINGER og blacklist/whitelist?    <<Tilbake
VIKTIG! Ha et eget anti-spam/virus-program lokalt på din PC, og oppdater ofte!
Spam-innstillinger er som regel ferdig konfigurert, og det anbefales at man ikke gjør noe drastisk uten videre. Som standard er mailserver satt til å automatisk slette spam-merket mail (Auto-Delete), slik at dette ikke kommer til din inbox. Hvis dette ikke er aktivert, gjør dette:
ADMIN: Gå til din Cpanel admin-side og velg 'EMAIL' => 'Spam Filter'. Sjekk at spam og evt. auto-delete av spam er aktivert. White/Blacklisting: Blacklist er adresser som ikke skal sende mail til deg (f.eks. navn@hotmail.com, eller f.eks. *@hotmail.com for å nekte ALLE meldinger fra samtlige hotmail-konti i verden). Tilsvarende for whitelist. Anbefalt innstilling (strenghet) ca. 5.0. Filter: Ønsker du å luke ut enkelte mailer, kan du filtrere bort ord og setninger både fra subject-felt og inne i selve mailen. Velg da fra hovedmenyen i Cpanel 'Global Email Filters' (hvis det skal gjelde alle mail for ditt domene). Create a Filter: Navngi filter-regelen (rules) din, og velg hvor (f.eks. i subject/emnefelt) og filter-type. F.eks. 'equals' for å fjerne alle mailer med eksakt subject-tekst "Enlargement pills for men" (som du skriver uten gåsetegn i feltet under). Velg Fjerne mail (Discard Message) og lagre (Create). Det anbefales å benytte eksakte (equals) setninger, slik at du ikke fjerner legitime mailer.

HAVNER DINE SENDTE MAILS I SØPPELKURVEN HOS MOTTAKER: Av og til kan dine sendte eposter havne i reklame / spam / nettsøppel-kurven hos mottaker. Dette kan skje pga ulike faktorer som trigger mailservere mht alt fra innhold (algoritmer) i din mail til midlertidig blokkering. VIKTIG: Be mottaker finne mailen i mappen (f.eks. spam-mappe), og MARKERE DEN SOM "IKKE SPAM". Dette medfører at dine mails ikke havner i spam-mappen igjen!

MASSE-MAILING ER IKKE TILLATT! Brukere og kunder har IKKE lov til å sende store mengder masse/felles-mail (spam og ulovlig markedsføring) fra epostkonti hos Adata, da dette medfører svartelisting av våre servere hos andre. Dette blir anmeldt og konti fjernet. For å nå ut til mange mottakere samtidig, benytt egne mailtjenester som tilbyr slike tjenester, som f.eks. MailChimp.com og andre!


Jeg får ikke sendt mailer ut av epostprogrammet (men mottar mail)?    <<Tilbake
Hvis du mottar mail, men ikke får sendt ut, er det ingen feil ved mailserveren/mailtjenesten (POP & IMAP) hos Adata. Da er det problem med utgående (SMTP) i ditt epostprogram på din maskin eller mobil. Dette kan skyldes bredbånds/nettleverandørens innstillinger for utgående mail. Bruker du f.eks. Telenor som bredbåndsleverandør, har du muligens "smtp.online.no" som SMTP/utgående i ditt epostprogram (se full liste/info HER)*. SSL behøver ikke aktiveres (godkjenn evt. sertifikatvarsler, men anbefales). Sjekk derfor din bredbåndsleverandørs driftsmeldinger, eller sjekk om det har blitt endringer i leverandørens SMTP-innstillinger (SMTP-adresse må også byttes hvis du har byttet internettleverandør). Er du utenlands kan dette også endres (benytt evt. da webmail i stedet). Hos enkelte leverandører må du hake PÅ at "Min server krever godkjenning" i epostprogrammet ditt. Andre krever at denne skal være av.
*Alternativt kan du anbefalt endre SMTP-adressen til det samme som innkommende (mail.ditt-domene.no). "Min server krever godkjenning" skal da evt. være krysset på.
OBS! Merk at noen få nettleverandører/mobiloperatører ikke tillater andre utgående enn sine egne smtp-adresser, eller har stengt utgående port (eks. 26, 587, 25). Be da din leverandør via deres support å åpne dette, evt. forsøk da f.eks. port 587 (Gå til innstillinger og egenskaper for din epostkonto, velg avansert og endre serverportnumre / smtp-port). Du må altså manuelt endre smtp-adressen (eller port) hvis du kommer til dette nettverket. Sjekk dette med din bredbånds/nettleverandør. Evt. benytt webmail, som ofte er det enkleste. Enkelte (mobil)klienter har også spesielle innstillinger. Hør da med support hos din mobilleverandør og/eller din telefonioperatør.

Jeg mottar ikke mail / mottatt melding om full mailbox (Mailbox quota exceeded) for min epostadresse?    <<Tilbake
Hvis en avsender får melding om at din mailbox er full, eller du ikke mottar mailer, sjekk om du har satt grensen for mail (f.eks. 250mb) for liten. Etter at du får lastet ned mail fra mailserver/din konto, forsvinner som regel problemet. Slik øker/reduserer du quota (plass) for en enkelt mailadresse i din administrasjon: Gå til din administrasjon. Velg EMAIL: Du får da opp liste over eksisterende mailadresser for din webkonto. 'Manage' for å endre quota (og evt. passord etc.).

VIKTIG: Husk også at mailbox/lagringsplass blir fort full hvis du heller bruker webmail, og ikke sletter mail regelmessig (inbox/sent/trash-purge) jevnlig, eller hvis du har innstillingen "la det ligge igjen kopi av mailer på mailserver" i ditt epostprogram (f.eks. Outlook, avanserte innstillinger) på egen PC/maskin.
VIKTIG: Hvis selve webhotell-plassen din er full (disk quota, sjekk HER), må du enten slette filer fra hjemmesiden/webmail, eller oppgradere til en større webhotell-type HER.

WEB & FTP (publisering av hjemmeside)    <<Tilbake

Hvordan får jeg brukernavn og passord for min FTP-konto?
Du mottar informasjon om FTP/web-publiserings brukernavn og passord sammen med annen informasjon om din webkonto, normalt pr. mail.

Hvordan får jeg lagt ut stoff på sidene mine med FTP/web-publiseringsverktøy?    <<Tilbake
FTP: Fil Transport Protokoll - Et enkelt program du kan laste ned bl.a. på www.ipswitch.com eller www.cuteftp.com. FTP-program er svært enkle, og åpner ganske enkelt et programvindu hvor du på ett vindu har din egen PC med samtlige filer lagret her, og et annet vindu hvor du legger ut stoff til den webplassen du leier på vår server. Du blir først spurt om navn (valgfritt), FTP-adresse (ditt-domene.no eller www.ditt-domene.no), brukernavn og passord (utlevert av Adata). HUSK: Alle web-filer legges i katalogen public_html eller htdocs hvis ikke annet spesifiseres! FTP-adresse for LINUX (mest benyttet på web): domene.no - FTP-adresse for WINDOWS: www.domene.no.

Publiseringsprogram: Alt fra tekst-editering (koding i html, php, perl, asp o.a.) til nyere open source Wordpress (anbefalt), Joomla osv. som automatisk konverterer redigering til (mobiltilpassede) websider. Cpanel i tillegg har innebygget FileManager og den direkte Site Publisher (med ulike maler).

Tips: Forsiden til dine websider kaller du index (index.htm, index.html, index.php el.l. gyldig filnavn)! Bilder: Formater som f.eks. .jpg, .jpeg, .png og .gif.

Hvordan får jeg valgt PHP-versjon etter eget behov?    <<Tilbake
Velg ulike PHP-versjoner etter eget behov ved innlogging til cpanel.ditt-domene.no. Under SOFTWARE, velg 'MultiPHP Manager'. Merk at servernes Mysql-versjon (sjekk under Server Info) og eget script kan gi feil hvis du bytter versjoner.

Jeg får feilmelding ved (FTP-)publisering eller ser ikke websiden på nettet etter overføring    <<Tilbake
Ved feilmeldig ved overføring av webfiler, sjekk først om riktig brukernavn og passord er benyttet. Sjekk deretter om du ikke har nådd lagringsplassens grense (disk space; sjekk via din administrasjon). Ser du ikke websiden din på nett etter opplasting/publiserig, har du trolig ikke lagt filene i korrekt mappe/folder/katalog, som skal være "public_html" eler "htdocs". FTP-adresse for LINUX (mest benyttet på web): domene.no - FTP-adresse for WINDOWS: www.domene.no.

Hvordan benytter jeg Cpanel FileManager / Site Publisher (opplasting av web)?    <<Tilbake
Velg Fil Manager (under Files) eller Site Publisher (under Domains). Trenger du hjelp til profesjonelt design av din webside, se HER.

Backup og Restore     <<Tilbake
Det utføres backup av filer hos Adata. I utgangspunktet skal kunder selv ha ansvar for backup (eksternt/lokalt) av viktige filer. Du kan logge inn på ditt Cpanel (cpanel.ditt-domene.no) og ta backup herfra: Velg da "Backup" (wizard) og velg 'Full Backup' for å backe' opp alt i en zip-fil på egen maskin. Her kan du også restore' (legge inn en backup) med en eldre backup. Merk at sider m.v. du nettopp har hatt ulagret og slettet, ikke kan restores (gjenoppbygges) fra Adata, da de ikke har vært backup'et/lagret i den vanlige rutinebackupen. Husk derfor ALLTID å lagre/sikkerhetskopiere sider du lager i web (både publiseringssystem og ordinær design). For generasjonsbackup (eldre backup), be om separat avtale. Det er en avgift på restore (gårsdagens web), da det er knyttet en del arbeid med å hente tilbake filer og konti fra andre datasentre (eksterne backuprutiner). For restore: teknisk@adata.no. Husk også på backup av filer du har lokalt (mail/web) f.eks. til eksterne harddisker eller via USB o.a.

Stats, disk og trafikk (Bandwidth)
   <<Tilbake
Logg inn via Cpanel: "cpanel.ditt-domene.no" Stats og bandwidth; Logg inn på din Cpanel admin og velg Webalizer og Bandwidth (under Metrics). For Disk, se Disk (under Files).
 
Hjelp, min side kan være hacket!    <<Tilbake
Ta straks kontakt her: teknisk@adata.no
Din side kan være HACKET hvis du får feilmelding, ikke får logget inn eller blir videresendt til en annen side. Har du CMS-sider som Wordpress, Joomla!, OSCommerce eller andre løsninger, MÅ du alltid oppdatere programmene til siste og sikre versjoner. Filen ".htaccess" blir ofte endret ved hack. Endre/slett denne selv hvis mulig etter hack, og fjern samtlige filer fra ditt webområde. Ta så kontakt med Adata. Ditt webområdet blir slettet og reetablert med ny brukerinformasjon. Deretter kan du laste opp siden på nytt med siste og sikre versjon.

Bandwidth Limit Exceeded - Ekstrem trafikk mot din side (side vises ikke)    <<Tilbake
Bandwidth-melding (trafikk har overskredet en grense på serveren) vises hvis du har mottatt evt. ekstremt stor trafikk (svært mange som besøker/logger på din hjemmeside). Siden din blir da midlertidig stengt med meldingen: "Bandwidth Limit Exceeded". Dette fordi flere tusen andre brukere og firma på serveren du ligger på i noen tilfeller kan stå i fare for å gå ned. Har du f.eks. en stor reklame-kampanje (TV, radio, aviser) eller venter ekstremt mange treff som følge av mediaomtale el.l., plikter du å gi beskjed om dette (jfr. retningslinjer). Ved vedvarende massiv trafikk som går ut over den delte web-serveren, må du bestille en egen server eller evt. VPS (INFO), slik at du får større kapasitet og plass. Viser din side denne meldingen, kontakt: teknisk@adata.no

Jeg lurer på hvorfor abonnementsfornyelse/faktura kommer 2 mnd før abonnementet løper ut?    <<Tilbake
Som beskrevet i retningslinjene, sendes fornyelsefaktura (årsabonnement på domene, webhotell, webløsninger o.a.) med forfall opp til ca. 2 måneder før abonnementet løper ut (utløpsmåned). Dette av to årsaker: Dette gjøres for å gi kunder tid til betaling/endring av konto, adresseoppdatering el.l. - og for å hindre at man skal risikere å miste domenet sitt pga. reise, sykdom, bortkomne fakturaer eller betalingsproblem. Domenet og webtjenestene vil uansett løpe i 12 måneder og til abonnementets reelle utløpsdato. Dette gjøres også for at Adata skal ha til til å registrere fornyelser (og evt. kontoendringer eller adresseoppdateringer), samt sende påminnelser. Oppsigelse må gjøres før arbeid med faktura-utsendelse/abonnementsbetaling hos Adatas leverandører settes av (til domene-autoriterer for de ulike domenetyper), og er avtalebeskrevet med 3 mnd før utløpsmåned.

<<Tilbake til toppen av siden